Ιουλίου 30, 2007

χρώματα


.
Έχετε προσέξει πώς οι γυναίκες προσδιορίζουν ένα αντικείμενο μέσω του χρώματος;
- Τί αυτοκίνητο έχεις;
- Δεν ξέρω. Ένα κόκκινο είναι.
.
Ίσως γιατί: "το χρώμα, λόγω της τριπλής του υπόστασης (χροιάς, τόνου και χρωματικότητας), έχει τρεις φορές ισχυρότερη συμβολική ικανότητα απ’ ότι οι δύο άλλες οπτικές ιδιότητες της ύλης: η μορφή και η υφή" [Τόσκα Θεανώ-Φάννυ, “Αρχιτεκτονικό Χρώμα: θεωρία και σχεδιασμός”, Εκδόσεις Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1989].
.
.
Έτσι, για τους σχεδιαστές, το χρώμα μπορεί να λειτουργήσει ως φορέας μιας συμβολικής πληροφορίας καθοριστικής για τη φύση του αντικειμένου: θα έχετε προσέξει πως όλα τα μπουκάλια εφυαλωμένου νερού είναι μπλε ή έχουν μπλε ετικέτα - το συγκεκριμένο χρώμα αποπνέει μια αίσθηση καθαρότητας και δροσιάς. Ανάλογα με τη χρήση του, το χρώμα μπορεί να εξυπηρετήσει την αρχιτεκτονική των αντικειμένων, να τη σεβαστεί, να την πλουτίσει, να την μασκάρει, να υποκρύψει ή τέλος να αναδείξει τη φυσική πραγματικότητα μιας κατασκευής.

Για τη βιομηχανία, το χρώμα είναι ένας εύκολος, γρήγορος και οικονομικός τρόπος εξατομίκευσης των προϊόντων. Το Lancia Y δεύτερης γενιάς ήταν διαθέσιμο σε 500 και πλέον χρωματισμούς, για να είστε βέβαιοι ότι κανένας άλλος δεν έχει όμοιο με το δικό σας. Πολύ πριν απ' αυτό, ο Henry Ford συνήθιζε να λέει: "μπορείτε να παραγγείλετε το Model T σε οποιοδήποτε χρώμα αρκεί να είναι μαύρο". (κι αλήθεια, γνωρίζετε το γιατί;)



Η επίδραση των χρωμάτων στην ανθρώπινη ψυχολογία είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο που έχει απασχολήσει ψυχολόγους, εικαστικούς, αρχιτέκτονες, ακόμη και φιλοσόφους. Σύμφωνα με τον Goethe: «τα χρώματα επικοινωνούν με την ψυχή αναταράσσοντάς την αισθησιακά, ξυπνώντας συγκινήσεις, γεννώντας ιδέες που άλλοτε μας ξεκουράζουν και άλλοτε μας διεγείρουν, προκαλώντας είτε τη θλίψη είτε τη χαρά».
.
.
Τί είναι για σας το χρώμα;
_____________________________________
.
εικόνες:
.
1. Fiat 500. Αν επιμένετε να αναζητάτε πληροφορίες για το νέο πεντακοσαράκι, τότε εκτός από το κείμενό μας 50 χρόνια 500, μπορείτε να διαβάσετε μια εκτενή σχεδιαστική ανάλυση ή να εντυπωσιαστείτε από την τελετή που οι Ιταλοί ετοίμασαν τη βραδιά της παρουσίασής του (αν κι εδώ, μάλλον θα χρειαστείτε μια εγγραφή μέλους).
.
2. Φλυτζάνια πορσελάνης TOUCH! της εταιρίας KAHLA, σχεδιασμένα από τις Barbara Schmidt και Regina Hadersbeck
.
3. Πολυθρόνες Cloud σχεδιασμένες από τον Carlo Bartoli.
.
4. Πινέλα βαφής Shur-Line. Εργονομικά σχεδιασμένα για καλύτερο κράτημα, από την Metaphase Design Group

Ιουλίου 03, 2007

Στη σφαίρα του εφικτού



Με αφορμή τη συζήτηση περί μουσειολογίας που έχει ξεσπάσει εδώ κι εδώ, εισβάλλουμε στα λημέρια των μουσειολόγων προτείνοντας ένα αντικείμενο για εκθεσιακούς χώρους.

Εμπνευσμένη ως ένας μοναχικός χώρος αισθήσεων, η Comfort Sphere προορίζεται για χρήση σε εκθεσιακούς και μουσειακούς χώρους. Η αίσθηση μιας φιλόξενης κάψουλας, πρόθυμης να σε περιβάλλει σε έναν απρόσβλητο κόσμο, σε προσκαλεί να αφεθείς σε μια εμπειρία πληροφόρησης και ψυχαγωγίας. Ο κουρασμένος επισκέπτης της έκθεσης, θα καθήσει ευχαρίστως στην αγκαλιά της αναζητώντας -αν όχι την πληροφόρηση- τουλάχιστον την ανάπαυση. Περιστρέφοντας εαυτόν και κάθισμα προς την πλευρά της καμπύλης οθόνης θα απομονωθεί διακριτικά από τη σαδιστική παρέα που τον έσυρε μέχρι την έκθεση, περιμένοντας το θέαμα που θα τον ανταμείψει για την υπομονή του. Μία σειρά από εφαρμογές πολυμέσων θα τον εμπλέξουν ενεργά στην αναζήτηση της γνώσης, την ίδια στιγμή που το ηχητικό σύστημα της Dynaudio θα τον μεταφέρει σε μια άνευ προηγουμένου ηχητική εμπειρία.



Τέρμα λοιπόν στην αβάσταχτη ορθοστασία μπροστά στις ατέλειωτες λεζάντες των εκθεμάτων. Αντί του ψυχρού και συχνά μακροσκελούς κειμένου, εδώ, η πολυπόθητη πληροφορία λαμβάνεται επιλεκτικά μέσα από μια οπτικοακουστική εμπειρία που σε καθιστά διαμορφωτή και συμμέτοχο της δράσης. Εικόνες, ταινίες, βίντεο και ηχητικά ντοκουμέντα αναλαμβάνουν να σε ταξιδέψουν στο χώρο των εκθεσιακών αντικειμένων, επανατοποθετώντας τα πίσω στο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό τους πλαίσιο. Τα αντικείμενα εκδύονται τη νεκρή φύση που ο χώρος της έκθεσης τους επιβάλλει και επιστρέφουν στην εποχή, τον τόπο και τις συνθήκες που τα δημιούργησαν.

Η διάρκεια του ταξιδιού καθορίζεται από τις ανάγκες και τις επιθυμίες σας – ή έστω από την υπομονή εκείνων που περιμένουν τη σειρά τους.

Ο σχεδιασμός της σφαίρας στηρίζεται στα βασικά σχήματα του κύκλου και της ευθείας. Αν στοιχηματίζετε πως το αποτέλεσμα θυμίζει κάτι, προσπαθήστε να το φανταστείτε να περιστρέφεται ανάμεσα σε δυο παρενθέσεις… Ή αναζητείστε το αρχέτυπό του σε ένα βιβλίο ιστορίας του βιομηχανικού σχεδιασμού. Θα το δείτε να ζωντανεύει 40 χρόνια πριν, στην εικόνα της Ball Chair του Eero Aarnio, τo 1963.



Οι διαφορές που προβάλλουν δίπλα στις προφανείς ομοιότητες, περιλαμβάνουν μία σειρά από στιβαρές αναλογίες που επιτάσσει η ανάγκη ασφάλειας των καιρών. Η βάση είναι πλέον κυλινδρική και συμπαγής, ενώ το πάχος του σφαιρικού τοιχώματος μεταδίδει το πολυπόθητο μήνυμα προστασίας και αντοχής.

Αφήστε τη νεκρική σιγή των εκθεμάτων και μεταφερθείτε στο ανέφικτο που τώρα προβάλλει στη σφαίρα του εφικτού.

_____________________________


Comfort Sphere:

  • Εταιρία κατασκευής: Volkswagen AG, Wolfsburg [home]

  • Σχεδιασμός: Volke Kommunikations-Design GmbH, Wolfsburg [home]
  • Βραβείο: red dot design award
Ball Chair:

  • Διαβάστε περισσότερα για τον Eero Aarnio, εδώ κι εδώ.

  • Ο Eero Arnio διηγείται την ιστορία της Ball Chair εδώ.

  • Δημιουργίες του Eero Aarnio σε φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης εδώ.